Wpływ COVID-19 na korzystanie z telemedycyny
Pandemia SARS-CoV-2 w sposób znaczący utrudniła możliwość skontaktowania się z lekarzem. Sondaż przeprowadzony przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® wskazuje, że ograniczony kontakt z lekarzami miało pod koniec maja 2020 prawie 75 proc. Polaków. Problem ten dotyczy nie tylko możliwości uzyskania podstawowej opieki medycznej, ale również skorzystania z porad specjalistycznych. W przypadku tych ostatnich, chciałoby zasięgnąć ich aż 2/3 Polaków, niestety większość ma z tym problem.
Utrudnione kontakty z lekarzami, czyli codzienność Polaków
W marcu, czyli na samym początku wprowadzania ograniczeń związanych z COVID-19, 57 proc. badanych doświadczyło utrudnionego kontaktu z lekarzem, a pod koniec maja odsetek ten wzrósł do 73,7 proc.
Problem z dostępem do opieki medycznej dobitnie podkreśla fakt, że 62,1 proc. osób chciałoby skorzystać z pomocy specjalisty, a nie miało i nie ma takiej możliwości ze względu na ograniczone działanie tego typu placówek.
Niestety brak takiej opieki może mieć znaczący wpływ na zdrowie wielu Polaków w dłuższej perspektywie czasu, zwłaszcza tych, którzy chorują przewlekle i dla których opieka specjalistyczna jest niezbędna, by móc na bieżąco kontrolować stan zdrowia.
Alternatywa bez wychodzenia z domu
Wielu potrzebujących pomocy lekarza Polaków zaczęło szukać dla siebie alternatyw. Jedną z nich okazała się być telemedycyna oraz porady lekarskie udzielane zdalnie. Spośród 374 osób, które pod koniec maja skorzystały z pomocy medyka, 36,6 proc. zdecydowało się uzyskać ją zdalnie, właśnie za pośrednictwem telemedycyny.
Nic dziwnego - spośród tysiąca badanych aż 41,6 proc. wskazało, że zdalna pomoc medyczna jest w okresie pandemii najbezpieczniejsza, pozwala bowiem uniknąć kontaktu z innymi chorymi i zmniejszyć ryzyko zarażenia.
Wizyta w przychodni u lekarza rodzinnego znalazła się dopiero na trzecim miejscu pod względem bezpieczeństwa, z wynikiem 15,5 proc., zaraz po wizytach w gabinetach prywatnych (za bezpieczne uznało je 19,7 proc. osób).
Na dalszych pozycjach znalazły się:
- wizyta w poradni specjalistycznej (bezpieczna dla 13,7 proc. osób),
- wizyta w szpitalu (bezpieczna dla 2,3 proc. osób),
- Nocna Pomoc Lekarska (bezpieczna dla zaledwie 0,9 proc. osób).
Dodatkowo 6,4 proc. ankietowanych uznało, że żadna z wymienionych form kontaktu z lekarzem nie gwarantuje bezpieczeństwa.
Gdy pilnie potrzeba e-Recepty
Zdalna pomoc medyczna cieszy się największym powodzeniem wśród tych osób, które potrzebują uzyskać e-Receptę. Badanie Biostat® wskazało, ze 7 na 10 osób korzystających ze zdalnych konsultacji w końcówce maja, chciało właśnie przepisania leków.
Oczywiście nie jest to jedyny powód. E-Wizyta była też okazją do uzyskania porady medycznej (dla prawie 60 proc. badanych) oraz otrzymania zwolnienia lekarskiego (dla 9 proc. osób).
Wyniki te nie dziwią, bowiem otrzymanie e-Recepty zdalnie to sposób, by uzyskać ją bez wychodzenia z domu, czyli wygodnie. Wygoda w dobie pandemii nie jest oczywiście jedynym powodem, gdyż takie rozwiązanie jest po prostu najbardziej bezpieczne, zwłaszcza dla osób mających osłabiony układ odpornościowy oraz tych, które nie chcą ryzykować kontaktu z osobami potencjalnie zarażonymi w gabinetach lekarskich.
Telemedycyna z coraz większym potencjałem
Pandemia uwypukliła, jak istotne znaczenie dla Polaków ma dziś telemedycyna i że cieszy się ona coraz większą popularnością. Służy ona już nie tylko od przepisywania e-Recept, ale także do konsultowania problemów zdrowotnych. Prawie 20 proc. osób w sondażu wskazało, że jedną z usług, która okazała się najbardziej potrzebna w dobie COVID-19 była porada telefoniczna.
Coraz większą popularnością cieszy się też wideoczat (na jego potrzebę wskazało 10,5 proc. ankietowanych). Jest on najbardziej zbliżony do osobistych konsultacji z lekarzem i umożliwia bardziej kompleksowe skonsultowanie problemu zdrowotnego.
Usługami, która cieszą się mniejszym uznaniem wśród pacjentów są natomiast:
- wymiana e-maili z lekarzem (3,2 proc.),
- czat (2,3 proc).
Nie oznacza to oczywiście, że w miarę oswajania się z telemedycyną także i te formy kontaktu z medykami nie staną się popularniejsze, jednak jak widać Polacy w dalszym ciągu są tradycjonalistami i korzystają właśnie z porad telefonicznych.
Platformą umożlwiającą otrzymywanie e-Recept, e-Zwolnień, a także konsultowanie się ze specjalistami, jest stworzona przez Centrum Naukowo-Badawcze Biostat® poradnia telemedyczna haloDoctor. Jesteśmy dumni, że cieszy się ona ogromnym zaufaniem wśród Polaków. Do tej pory wypisano dzięki niej również ponad 100 tys. e-Recept, dlatego bez wątpienia jest to najwygodniejsza forma ich pozyskiwania przez pacjentów.
(FAQ)
Wiele przychodni prowadzi usługi telemedyczne, podczas których lekarz POZ może przeprowadzić konsultację.
Wraz z epidemią ta opcja została uruchomiona, jednakże wraz ze zniesieniem stanu epidemii, wiele przychodni zrezygnowało z usług i wróciło do klasycznych wizyt w gabinecie. Platforma haloDoctor umożliwia nadal konsultację z lekarzem POZ podczas konsultacji online.
Lekarz online zanim cokolwiek przepisze, musi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem, aby podjąć decyzję o stanie zdrowia pacjenta. Dopiero na podstawie posiadanych danych, zadecyduje, czy pacjent potrzebuje e-Recepty na leki.